rapsolje

Rapsolje – er det sunt? (mine tanker)

Hvis du har sett på mine oppskrifter på renerehelse.no, så har du kanskje fått med deg at jeg ikke bruker rapsolje i mine oppskrifter.

Flere har spurt meg om hvorfor jeg ikke bruker rapsolje, fordi man hører stadig vekk i media at rapsolje er kjempesunt og at det kan brukes til alt. Ja, det kan brukes til alt mulig. Kjempesunt? Tja, det er delte meninger om det.

Jeg tenker at  media sier at dette er sunt, fordi de som produserer oljen sier det er sunt. Rapsolje er billig å produsere, og da er det også viktig for produsentene å selge det til oss forbrukere.

Ja, rapsolje har et høyt innhold av enumettede fettsyrer, og dette skal jo være sunt. Men, er det lurt å pøse på med enumettede fettsyrere? Ikke nødvendigvis.

Rapsolje er laget av noe som kalles rapsfrø. Rapsfrø har blitt endret på i flere år, for å redusere innholdet av erukasyre, et stoff som kan være problematisk for helsa. Dette er bra, men det som mange ofte glemmer (spesielt de som forsvarer rapsolje) er at rapsolje blir varmet opp til høye temperaturer når den produseres, som fører til at oljen blir ustabil og farlig for kroppen vår. Dette kan føre til betennelser som igjen kan gjøre oss syke.

La oss se på hovedproblemet til rapsolje

Rapsolje inneholder rundt 55-65% enumettede fettsyrer og rundt 28-35% flerumettede fettsyrer, og veldig lite mettet fett. Vi har blitt lært opp til at enumettede flersyrer er sunt for oss (noe det er om vi får riktig fett som f.eks olivenolje, avokadoer, nøtter og frø). Sannheten er at rapsolje har flere ulemper enn fordeler.

Det største problemet med vegetabilske oljer som er mye behandlet (som maisolje, soyaolje, rapsolje), er at de flerumettede fettsyrene som finnes er ustabil pga varme, lys og trykk. Dette fører til at fettsyrene oksideres, som igjen fører til frie radikaler i kroppen når du inntar fettsyrene. Sluttresultatet av inntaket er at du kan få flere betennelser i kroppen. Dette kan skade cellemembraner som kan føre til hjertesykdommer, vektøkning og andre uheldige sykdommer.

Grunnen til at f.eks extra virgin olivenolje er bra for deg, er fordi den inneholder langt mindre flerumettede fettsyrer, som gjør den mer stabil. Den er også behandlet uten bruk av varme eller andre kjemikalier. Extra virgin olivenolje inneholder også flere viktige antioksidanter, som kan hjelpe til med å beskytte stabiliteten i oljen. Men ikke overdriv. For mye av denne oljen er heller ikke bra.

Rapsolje derimot, er stort sett behandlet med mye varme, trykk og kjemikalier. Det finnes gode rapsoljer, men de fleste oljene du kjøper i butikken er ikke så bra om du inntar det jevnlig. Jeg regner med det går greit å bruke det i ny og ne.

Som du ser ovenfor, så er ikke rapsolje noe særlig sunnere enn f.eks soyaolje og maisolje (som overhodet ikke er sunt). Slike oljer skaper betennelser i kroppen, som igjen kan føre til at du blir raskere syk.

Den eneste rapsoljen som kan være greit å innta er extra virgin, kaldpresset og økologisk…i små mengder. Ikke bruk rapsolje som din hovedolje i kostholdet. De fleste oljer er det motsatte, så du må muligens lete lenge før du finner en slik olje. Du finner det på ulike nettbutikker, og kanskje på større matbutikker som Coop Mega og Meny.

Oljer du bør bruke

Bruk heller mettet fett som du finner i kokosolje og smør. Disse produktene tåler mye mer varme, og kan fint brukes i matlaging hvor du skal varme opp maten en del.

 

2 hendelser på “Rapsolje – er det sunt? (mine tanker)”

    1. Heisann,
      jeg tenker at kokosolje er supert. Jeg tenker også at mettet fett ikke er «farlig», slik vi får beskjed om fra myndighetene.
      Jeg bruker mye kokosolje og upasteurisert smør. Bruker svært lite planteoljer.

Stengt for kommentarer.