myse

Myse på 1-2-3

Myse fra yoghurt eller kefir er godt og sunt, og kan brukes til mye forskjellig.

Myse er en «styrkedrikk» som finnes bl.a i yoghurt og kefir. Den inneholder vitaminer og mineraler. For å kunne skille mysen fra f.eks kefiren, så må du sile kefiren gjennom et klede eller en sil med veldig små hull. Dette tar noen timer, men det er verdt å vente på.

Myse er perfekt for å kickstarte gjæringsprosessen når du skal gjære noe. F.eks, så kan du tilsette litt myse når du skal lage surkål, og redusere saltmengden. Myse blir også brukt når du skal lage kvass.

Det sies at myse ble brukt til å behandle tuberkulose i gamle dager. Om dette faktisk stemmer, vet jeg ikke. Men det skader i hvert fall ikke å drikke myse.

Her i huset drikkes myse med en gang den er klar, og alle som har smakt det her, sier det er kjempegodt. Liker du syrlig drikke, så er myse helt perfekt for deg. For å kunne få tak i myse, så må du ha yoghurt eller kefir som er upasteuriert. Se her.

Under finner du fremgangsmåten for å lage myse. Det er egentlig svært enkelt.

0 from 0 votes
myse
Myse på 1-2-3
Ingredienser
  • Kefir eller yoghurt fra upasteurisert og ikke-homogenisert melk
Fremgangsmåte
  1. Legg melken over i et kjøkkenklede, og la det henge over en bolle i flere timer. Helst over natten.
  2. Til slutt så har mysen trekt ut og samlet seg i bollen som en fin veske. Det som er igjen i posen kan brukes som smørost.
  3. Oppskrift på hjemmelaget kefir finner du her.

3 hendelser på “Myse på 1-2-3”

  1. Tilbakeping: Kvass (med rødbeter)

  2. Tilbakeping: Gjæret grønnsaksjuice

  3. Tilbakeping: Havregrøt på den sunne måten

Stengt for kommentarer.