Min morgenrutine; den viktigste endringen i livet mitt

Livet er travelt. Har du mange mål og drømmer, så kan det føles umulig å nå de hvis du har en 8-16 jobb, mange barn i hus, en kone, en hund som må luftes (eller var det kona?) osv.

Det baller på seg i løpet av livet, og tiden strekker ikke alltid til. Svært sjelden faktisk.

En bedre strukturering av dagen er på sin plass

Tanken bak dette innlegget er å fortelle om hvor mye bedre mitt liv har blitt etter at jeg har klart å bli mer disiplinert og få en bedre struktur på hverdagen min. Det er ikke for å skryte av meg selv, men mer for å inspirere andre til å gjøre det samme.

Dessverre, så er veldig mange av oss kun opptatt av å gjøre det vi absolutt må. Vi er rett og slett i en overlevelsesmodus.

Personlig så har jeg mange mål og drømmer. Jeg vil ikke fortelle om alt her, men det eneste som er viktig å vite, er at jeg har gjort ulike tiltak for å kunne komme nærmere målene mine.

miracle morning
Denne boken anbefales!

Våren 2015, så las jeg boken «The miracle morning«. Boken sier i korte trekk hvordan du kan få mer ut av dagen ved å følge en god morgenrutine, og dermed få en perfekt start på dagen.

Om morgenen er det mindre støy, de fleste sover og du kan få gjort unna det du jobber med.

Mange tenker nå at «hei, jeg er jo B-menneske. Jeg gidder ikke å stå opp hvis jeg ikke må».

Akkurat dette tenkte jeg også, helt til jeg faktisk hadde bestemt meg for å stå opp kl 06:00 hver dag i en uke. Det kan nevnes at jeg jobber spesialturnus, og har i perioder opp mot 8 dager fri. Jeg utførte altså dette da jeg hadde langfri for å faktisk bevise for meg selv at det meste er mulig.

Og det var det!

Etter en uke med denne rutinen, så var det nesten slik at jeg så frem til å kunne stå opp tidlig, og dermed komme i gang med dagen. Det var en fantastisk følelse.

Under ser du hvordan rutinen min ser ut

1. Sov i minst 7 timer hver natt.

Søvn er svært viktig, og minst like viktig som mat og vann. Likevel er det mange som sliter med å legge seg i tide slik at de får nok søvn.

Får du en god søvn om natten, så kan det ha følgende effekter:

  • bedre hukommelse
  • du lever lenger
  • mindre betennelser i kroppen
  • økt kreativitet
  • økt fokus
  • mindre fett på kroppen og mer muskler (hvis du trener)
  • mindre stress
  • mindre behov for koffein m.m
  • mindre sjanse for å utvikle depresjon
  • og mye mer…

Hvis du ikke har søvnen på plass, så trenger du ikke å lese mer. Få på plass søvnen først, og så kan vi snakkes mer.

Står du opp kl 06:00, så bør du sovne senest kl 23:00. Gjerne før. Skal du opp kl 06:30, så bør du sovne senest 23:30. Jeg sier sovne, og ikke gå til sengs. Personlig synes jeg det er best å sove fra ca 2130-0530. Da føler jeg meg uthvilt.

2. Vis takknemlighet

Denne er egentlig veldig enkel, men det er mange som undervurderer akkurat denne. Sett deg ned i en stol i noen minutter, og tenk over hva du er takknemlig for. Tenker du deg godt om, så er det sannsynligvis mye. Er du takknemlig, så vil du også tiltrekke deg det positive og det gode. Takknemlighet er veien til suksess.

skumrulle
En skumrulle er kjekt å ha når man skal massere musklene om morgenen (eller før trening)

3. Strekking, mobilitet og trening

Jeg trener regelmessig, og jeg kjører en del strekke- og mobilitetsrutiner. Tidligere så undervurderte jeg effekten av å være mobil og myk. Jeg har funnet ut at veien til en skadefri kropp er å være smidig og mobil. Er du det, så kan du trene temmelig hardt uten å få skader. Det forutsetter selvsagt at du trener med korrekt teknikk.

Jeg bruker ca 15 minutter på å tøye og bli mer mobil i kroppen. Jeg har spesielt fokus på øvelser som går på skuldre og rygg, da disse to gruppene er mest utsatt for skader.

Jeg trener også styrke, går fjellturer og sykler. Dette skjer enten på morgenen, eller senere på dagen.

4. Dusj i kaldt vann

Dette er kanskje det jeg ventet lengst med å prøve ut, da jeg egentlig elsker å dusje i varmt vann (det gjør vel alle kanskje?). Men, når det er sagt, så måtte jeg jo prøve dette også. Etter bare noen dager med kalddusjing, så har jeg blitt hekta. Ikke fordi det er direkte behagelig der og da, men fordi det er svært behagelig etterpå.

Kalddusjing er også en måte å komme seg ut av komfortsonen på. Dette kan overføres til andre områder hvor du ønsker å bli tøffere. Les mer om fordeler her.

5. Lær noe nytt

Jeg bruker ca 10 minutter hver morgen på å lære noe nytt. Dette kan være gjennom bøker jeg synes er spennende (ikke fiksjon, men noe lærerikt), eller det kan være gjennom nettsider. Jeg hører mye på lydbøker, og det letteste er å bare plugge inn lydboka, og lene seg tilbake i ca 10 minutter.

6. Kaffe

Kaffe med fløte...snadder
Kaffe med fløte…snadder

Kaffe er noe jeg virkelig elsker, men jeg prøver å holde meg til maks 3 kopper om dagen. For min del er det uansett den første koppen på morgenen som smaker aller best. De fleste dager drikker jeg én kopp kaffe (med smør og kokosolje/MCT), men det skjer at jeg tar noen kopper mer enn det.

Ulempen med kaffe er at den inneholder en del substanser som binder næring i kroppen. Drikker du mye kaffe, så klarer ikke kroppen å ta opp like mye næring fra maten du spiser.

Men, det finnes enkle grep du kan gjøre for å «løse» problemet; tilsett mettet fett.

Hvis du tilsetter fløte, smør eller kokosolje (legg merke til ‘eller’. Du trenger ikke alt på en gang), så fører det til et sikrere opptak i kroppen for den næringen som virkelig gjelder. Dette er ikke ny viten, men det er ikke så mange som vet om akkurat dette. Mange drikker jo i dag kaffe med fløte, så de har faktisk gjort noe riktig i forhold til opptak og utnyttelse av næring.

7. Gjør noe som fører deg nærmere målet ditt

Jeg fører en liste i programmet OneNote, hvor jeg skriver ned alt jeg skal gjøre. Jeg har gjerne det vanskeligste først, så slipper jeg å utsette dette i all evighet. Du kan selvsagt bruke en vanlig notatblokk og skrive med penn, men jeg foretrekker et digitalt notatverktøy.

Her skriver jeg ned alt som skal gjøres i forhold til mine prosjekter og mål, og jeg skriver ned generelle ting som må gjøres.

Når kvelden kommer, så vil jeg gjerne være med familien. I tillegg er jeg «sliten», og synes det er greit å kun være med familie og venner.

8. Meditasjon (dette punktet ble lagt til den 25/10/16)

Den 01/10/16 så begynte jeg å meditere. Jeg har lenge tenkt å begynne med meditasjon, men har bare utsatt det i flere måneder fordi jeg ikke har vært flink nok til å prioritere det. Men, den 01/10/16, så bestemte jeg meg; jeg SKAL meditere.

Jeg lastet ned en app som heter Calm til Android. Denne fungerer slik at man blir guidet gjennom meditasjonen, og du blir fortalt hva du skal gjøre. Målet er å etter hvert bli så dreven at du kan sette deg ned selv hvor som helst å meditere så lenge du måtte ønske.

Erfaringen så langt er positiv. Jeg kjenner det er godt å ta 10 minutter pause fra alt, og bare tenke på pustingen og la tankene vandre. Prøv det i en uke først, så kan du se hvor godt det føles.

Konklusjon

Hvis du starter morgenen på denne måten, så har du gjort det viktigste først. Du setter deg i en posisjon som vil føre til suksess på sikt. Livet ditt vil gradvis forandres til det bedre. Du vil gjøre det bedre på jobb, du vil bli lykkeligere og du vil bli mer selvsikker. Jeg har i hvert fall oppnådd dette.