magnesium

Magnesium for bedre helse

Magnesium er veldig viktig for kroppen, men dessverre noe de fleste får for lite av. Her får du noen tips om hvordan du kan tilføre kroppen mer magnesium.

Det er ikke lett å følge med på hva som er sunt for helsen og hva som ikke er bra. Jeg har likevel klart å bevege meg oppover på helsestigen, og det er jeg fornøyd med. Selv om jeg har en lang vei å gå, så blir det bedre og bedre for hver dag. 

F.eks, så merket jeg stor forskjell da jeg begynte å spise lever i kapselform daglig. Energien ble bedre, og jeg merket at kroppen likte det den fikk.

Jeg merker også forskjell om jeg bruker magnesium daglig. Magnesium er ikke lett å få i seg gjennom kostholdet (jo, det finnes i mange matvarer, men opptaket er ofte lavt). I hjemmelaget kraft som er laget over flere døgn, så finnes det magnesium som kroppen tar opp lett. Det finnes også noe i syrnet melk. Problemet oppstår ofte når man får for mye kalsium. Kalsium trenger bl.a magnesium for å fungere optimalt, og får ikke kroppen nok magnesium i forhold til kalsium, så vil effekten ofte være negativ. B-vitaminer trenger også magnesium for å bli aktivert, så det er lurt å kjøre på med mye magnesium. Kroppen tar opp akkurat det den trenger, så om du bruker de metodene som står her, så får du ikke overdose.

Én løsning er å spraye på magnesiumolje til hvert måltid. Søk i Google, så finner du olje du kan kjøpe på nettet. Kroppen tar opp oljen gjennom huden, og det er derfor lurt å spraye på de områdene hvor huden er tynnest. En fin plass å begynne, er på underarmen. Spray minst 5-6 sprut til hvert måltid.

En annen løsning (som fint kan kombineres med spray), er å ta regelmessige magnesiumbad. Gjør det gjerne flere ganger i uken. Kroppen din trenger det sannsynligvis, spesielt hvis du spiser mat med mye kalsium og b-vitaminer. Siden det er svært få av oss som drikker litervis med kraft hver dag, så er det greit å ha alternativer som fungerer godt.

Stress påvirker også magnesiumnivået i kroppen negativt, og har du et høyt tempo gjennom dagen, så er det enda viktigere med magnesiumtilskudd i spray eller bad. Jeg vet at noen har god erfaringer med å bade urolige barn i magnesium. De blir rett og slett mer avslappet og rolige (på en positiv måte).

Andre fordeler med magnesiumbad er at det er

  • bra mot migrene
  • bra mot muskelsmerter
  • gir fin og myk hud
  • bra mot psoriasis, akne og eksem
  • reduserer stress
  • øker næringsopptaket
  • øker blodsirkulasjon
  • renser ut giftstoffer
  • øker energinivået
  • senker blodtrykket
  • og mer…

Felleskjøpet har magnesium, Ebay har magnesium, og Tidsporten.no har magnesium.

Har du ikke badekar, så kan du begynne med fotbad. Prøv å bad i minst 20 minutter hver gang du gjør dette, for best effekt. Så da er det bare å hive seg ut i et bad med tilsatt magnesium.

Del innlegget