magnesium

Magnesium for bedre helse

Facebook

Det er ikke lett å følge med på hva som er sunt for helsen og hva som ikke er bra. Jeg har likevel klart å bevege meg oppover på helsestigen, og det er jeg fornøyd med. Selv om jeg har en lang vei å gå, så blir det bedre og bedre for hver dag. 

F.eks, så merket jeg stor forskjell da jeg begynte å spise lever i kapselform daglig. Energien ble bedre, og jeg merket at kroppen likte det den fikk.

Jeg merker også forskjell om jeg bruker magnesium daglig. Magnesium er ikke lett å få i seg gjennom kostholdet (jo, det finnes i mange matvarer, men opptaket er ofte lavt). I hjemmelaget kraft som er laget over flere døgn, så finnes det magnesium som kroppen tar opp lett. Det finnes også noe i syrnet melk. Problemet oppstår ofte når man får for mye kalsium. Kalsium trenger bl.a magnesium for å fungere optimalt, og får ikke kroppen nok magnesium i forhold til kalsium, så vil effekten ofte være negativ. B-vitaminer trenger også magnesium for å bli aktivert, så det er lurt å kjøre på med mye magnesium. Kroppen tar opp akkurat det den trenger, så om du bruker de metodene som står her, så får du ikke overdose.

Én løsning er å spraye på magnesiumolje til hvert måltid. Søk i Google, så finner du olje du kan kjøpe på nettet. Kroppen tar opp oljen gjennom huden, og det er derfor lurt å spraye på de områdene hvor huden er tynnest. En fin plass å begynne, er på underarmen. Spray minst 5-6 sprut til hvert måltid.

En annen løsning (som fint kan kombineres med spray), er å ta regelmessige magnesiumbad. Gjør det gjerne flere ganger i uken. Kroppen din trenger det sannsynligvis, spesielt hvis du spiser mat med mye kalsium og b-vitaminer. Siden det er svært få av oss som drikker litervis med kraft hver dag, så er det greit å ha alternativer som fungerer godt.

Stress påvirker også magnesiumnivået i kroppen negativt, og har du et høyt tempo gjennom dagen, så er det enda viktigere med magnesiumtilskudd i spray eller bad. Jeg vet at noen har god erfaringer med å bade urolige barn i magnesium. De blir rett og slett mer avslappet og rolige (på en positiv måte).

Andre fordeler med magnesiumbad er at det er

  • bra mot migrene
  • bra mot muskelsmerter
  • gir fin og myk hud
  • bra mot psoriasis, akne og eksem
  • reduserer stress
  • øker næringsopptaket
  • øker blodsirkulasjon
  • renser ut giftstoffer
  • øker energinivået
  • senker blodtrykket
  • og mer…

Felleskjøpet har magnesium, Ebay har magnesium, og Tidsporten.no har magnesium.

Har du ikke badekar, så kan du begynne med fotbad. Prøv å bad i minst 20 minutter hver gang du gjør dette, for best effekt. Så da er det bare å hive seg ut i et bad med tilsatt magnesium.

Del gjerne innlegget

Facebook