lese bok på senga, drikke kaffe, ta vare på deg selv

Hvordan tar jeg vare på meg selv – 9 tips

Innholdsfortegnelse

Det er veldig viktig at du tar vare på kroppen din, hjernen din og sjela di hver eneste dag…ikke bare når du blir syk. Få inn gode vaner for godt kosthold, trening, stressredusering og time-outs når du trenger det. DET er nøkkelen til god helse.

Her får du 11 tips til bedre helse.

1. Tenk på søvn som noe positivt for helsa di

Søvn kan påvirke helsa di både mentalt og fysisk. Får du ikke nok søvn, så kan det få negative konsekvenser for helsa di. Søvnen kan fort bli dårlig, hvis du har mye stress og andre forstyrrelser i livet ditt.

Hvordan kan du implementere søvn som en del av din daglige “helse-rutine”? Start ved å se på din kveldsrutine. Spiser eller drikker du rett før leggetid? Hvis ja, så kan du prøve å la det siste måltidet være ca 2 timer før leggetid. Det samme gjelder koffein og sukker. Ikke ha et høyt inntak av dette rett før leggetid.

Stressredusering er også en nøkkel til god søvn. Hvis du blir stresset av jobben/på jobben, finn ut hvordan du kan slappe av enten når du kommer hjem, eller i løpet av arbeidsdagen. Kan du bruke pausene til å slappe av, så kan det være en god idé. Har du for mange oppgaver, som du ikke rekker over, så snakk med arbeidsgiveren din.

Pass så på at soverommet ditt er svalt og mørkt når du skal sove. Dette rommet trenger du ikke designe som om du skal oppholde deg her store deler av dagen. Sørg for at du kan stenge alt lys ute, og at temperaturen er en plass mellom 15-21 grader. Ikke se på TV på soverommet, eller bruk mobilen rett før du skal legge deg.

2. Ta vare på deg selv ved å ta vare på innsiden av kroppen

Dine tarmbakterier kan sørge for enten god helse eller dårlig helse. Sørg for å spise naturlig og ubehandlet mat for det meste av tiden. Har du mulighet til det, så få i deg fermentert/gjæret mat i ny og ne (gjerne daglig). Maten vi får i oss bidrar enten til bedre helse eller til dårligere helse. Spiser du for mye og feil mat, så går du opp i vekt, og øker sjansen for at du får kjipe sykdommer. Spiser du passe mengder, og sunn mat, så kommer du i bedre humør, og du reduserer sjansen for å bli syk. Hold deg unna sukker og for mye karbohydrater fra mandag-fredag, og så kan du kose deg litt ekstra i helga. Men ikke overdriv når helga kommer.

3. Tren daglig som en del av din rutine

Vi vet vel alle at trening er sunt for oss, eller hva? Daglig trening er positivt for det mentale og det fysiske. Du kommer i bedre humør, reduserer stress og angst, og det er lettere å holde vekta på et sunt nivå.

Det kan selvsagt være vanskelig å dra på treningsstudio hver dag, så derfor er det lurt å tenke aktivitet/trening gjennom dine gjøremål gjennom dagen. Ta trapp i steden for heis, gå omvei når du skal en plass, sykle til jobben, ta et par pushup på stuegulvet når du kan…det er kun fantasien som setter grenser her.

4. Ta deg en tur bort fra ditt vanlige miljø

En tur bort fra hjemmet ditt i ny og ne, kan gjøre underverker for helsa di. Dra på fjellet, til syden eller gjør noe som bryter totalt med dine daglige rutiner. Det trenger ikke være noe stort. Det kan være en tur til nabobyen hvor du sover på hotell ei helg. Eller det kan være ei uke i Spania. Gjør noe som bryter mønsteret ditt, slik at du kan tenke på å slappe av, og ikke på stresset som er hjemme.

5. Gå ut og kjenne på frisk luft

Det er ikke noe nytt at det er positivt for helsa å tilbringe tid ute i det fri. Hvis du er så heldig at du bor i nærheten av skog og natur, så gå en tur i naturen. Det vil føre til bedre mental helse, og du vil også lettere kunne bevege deg, slik at det også påvirker den fysiske helsa di.

6. Bli mer organisert

Første steg på veien til å ta bedre vare på deg selv, er å bli bedre organisert i livet ditt. På den måten får du bedre oversikt over hva du faktisk må gjøre for å ta vare på deg selv. Lag deg en kalender du har på kjøleskapet, hvor du skriver ned hva du ønsker å gjøre hver dag. Du kan også skaffe deg en digital kalender som du installerer på mobilen eller PCen.

7. Lag mat hjemme for å ta vare på deg selv

Mange kjøper enten ferdig mat fra utesteder eller varmer opp “ferdigretter” i mikroen. Det er ikke mange i dagens samfunn som lager mat fra bunnen lenger. Lager du mat fra bunnen så får du ofte et annet forhold til mat. Du lærer å nyte maten på en annen måte, og du får også stort sett flere næringsstoffer inn i kroppen. Eller, du får færre dårlige stoffer inn i kroppen, da mikro-mat etc, ofte inneholder stoffer som du absolutt ikke har behov for. Synes du det tar lang tid å lage mat fra bunn, så kan du benytte deg av matleveringstjenester på døren. Da får du råvarene og oppskrift, og så er det bare å kjøre på. Da sparer du tid til planlegging og innkjøp på butikken.

8. Les bøker som tar for seg selvutvikling og helseutvikling

I dagens samfunn, så sitter vi mye på rumpa, og scroller gjennom mobilen hvor vi suger til oss all slags nyheter som vi absolutt ikke trenger å få med oss. Hva med å heller lese en bok som tar for seg hvordan du kan utvikle deg selv til å bli en bedre person, eller en bok som snakker om hvordan du kan ta vare på deg selv på en bedre måte. Disse bøkene kan du enten legge inn på mobilen din, eller kjøpe i fysisk format. Fordelen med å ha den på mobilen, er at du alltid har den tilgjengelig, selv om du er på farten.

9. Sett opp en timeplan for når du skal bruke tid på deg selv

Det er ikke alltid lett å finne ekstra tid i en travel hverdag, men det er viktig at du prioriterer ekstra tid til deg selv.

Om det er å gå en ekstra lang tur, ta et varmt bad eller se en film med gode venner, så er det viktig at du faktisk gjør det i ny og ne. Hvis du sliter med å finne tid, så stå opp 15 minutter før resten av huset, hvor du setter deg i en god stol med noe godt å drikke, og leser en god bok. Eller, du kan gå en tur rundt kvartalet. Gjør noe som gjør at du får en indre ro. Du vil garantert få det bedre med deg selv.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Andre innlegg som kan være av interesse