målsetting

Hvordan kan jeg gjøre målene mine mer konkret og realistisk?

La oss starte fra den andre siden.

Hva er et urealistisk og abstrakt mål?

Du sitter i lunsjpause, og du tar plukker opp telefonen fra bordet. Du begynner å scrolle gjennom Instagram. Det er mange bilder der, og blant bildene ser du folk i forskjellige situasjoner; på strandferie, sykkeltur i skogen, noen sitter på café og spiser sammen med venner. Du ser én person som tar selfie foran en splitter ny rød bil. Du begynner selv å bli misunnelig, og sier til deg selv: “jeg ønsker en slik bil. Det er mitt mål!.”

Du ser flere bilder fra samme person, og denne personen viser frem huset, hunden og en bil til som står parkert i garasjen. Og du sier igjen: “det er mitt mål“. For en dag siden, så tenkte du ikke på røde biler eller flotte hus, men akkurat nå så er det alt du tenker på.

For å vise en kontrast – hva er et realistisk og konkret mål?

Du er inne i ditt siste år på høgskolen/universitetet, og du begynner å tenke på hva du skal gjøre “når du blir stor”. Du har allerede søkt på noen jobber både i hjembyen, men også i andre byer. Akkurat nå, så ligger skolen kun en liten busstur unna hjemmet ditt, men du vet at om du reiser til en større by, så trenger du en bil. Du tenker: “hvordan kan jeg planlegge det? En venn av meg sa at så fort han får en jobb, så vil han kjøpe en bil. Men jeg ønsker ikke å betale månedlige avdrag på en bil. Jeg vil heller spare litt penger, for å kjøpe en brukt bil. Det er mitt mål!.”

Du tenker på hvor mye en brukt bil koster i dagens marked. Du går på nett for å sjekke litt rundt. Du beregner hvor lenge du må spare for å kunne kjøpe en bil til den prisen du har som budsjett. Deretter så får du en deltidsjobb som du kan jobbe i ved siden av studiene, som gjør at du får råd til en brukt bil. Du sparer nok til å kunne kjøpe bilen, og du står klar til å kunne takke ja til en jobb hvor bil er nødvendig.

Så du forskjellen?

Det er flere ting som gjør et mål realistisk.

1. Det må være et mål som passer akkurat for DEG

Det høres kanskje logisk ut, ikke sant? Men i mange tilfeller, så hadde du kanskje blitt overrasket over hvilke mål mange setter seg. Når vi setter oss mål, så blir mange av oss (inkludert meg selv) forstyrret av hva vi hører andre sier. Andre sier hva akkurat DU bør gjøre, og hva DU bør bli når du blir stor. Derfor må du tenke på de målene som passer DEG og som er oppnåelig for deg. Spør deg selv følgende:

  • Er dette målet noen andres mål? Hvis det er det, så kan det godt være at det ikke er realistisk at du skal kunne oppnå akkurat det målet. Hvis det ikke er realistisk for deg, så vil det være veldig tøft å nå målet.
  • Hvor viktig er det for meg å nå dette målet? Er det noe jeg alltid har ønsket meg, men var for redd til å knytte meg til det, og derfor utsatte det? Er det et mål som vil øke min livskvalitet og livserfaring om jeg når det?

2. Det må passe inn i ditt overordnede mål eller det større bilde i livet ditt.

Det “store bildet” i livet ditt det scenarioet som er aller best, som du kanskje bare drømmer om, men som du aller helst vil oppnå en eller annen gang. Det aller største som kan skje deg.

Spør deg selv følgende:

  • Hvor ønsker jeg å være om 1, 5 eller 10 år fra nå? Ikke tenk bare på geografisk lokasjon, men også på personlig utvikling og egenskaper du vil bli bedre i.
  • Hvem vil jeg være? Eier at et stort firma, en forsker, en kokk eller en forfatter?
  • Hva er mitt drømmescenario? Ønsker jeg å leve et liv i en annen by enn i dag, finne drømmepartneren eller bli ekspert i noe som jeg ikke vet noe om i dag.

3. Det må være et mål som faktisk kan utføres

Med dette mener jeg at du setter et mål du faktisk kan gjøre noe med. Det er her du går fra drømmestadiet, til det stadiet hvor du FAKTISK jobber mot målet ditt. For å kunne gjøre dette, så trenger du tid. Sett av 1-2 timer denne uka, og gjør følgende:

  • Skriv ned dine topp 3 mål. Det kan være noe du har tenkt på i årevis, men ikke fått gjort noe med enda eller noe du har tenkt mer seriøst på de siste månedene.
  • Under hvert mål, så skriv ned 3 ting du må gjøre regelmessig for å komme nærmere målet ditt. Det kan bety at du må øve på en ferdighet 3 ganger pr. uke, fokusere på noe du må lese eller ta et online kurs i noe som interesserer deg for å utvide kunnskapen din innen det emnet.
  • Lag en timeplan for den kommende uka (hver uke). Sett av tid slik at du kan fokusere på å nå målene dine. Hvis du ikke har mye ledig tid, så start med å sette av 15-20 minutter. Det kan virke som svært lite, men litt her og litt der blir plutselig ganske mye. 15-20 minutter er uansett bedre enn ingenting.

4. Du må holde deg selv ansvarlig for målene

Hva er poenget med å gjøre noe, hvis du ikke kan måle suksess/fremgang. Hvis du ikke måler og evaluerer gjennom prosessen, hvordan kan du da vite om du er på rett sti. Når du har holdt på en uke, så sett deg ned for å ta en vurdering på fremgangen din. Still deg følgende spørsmål:

  • Tok noen av aktivtetene lenger tid enn du hadde forutsett? Hvis ja, hvorfor skjedde det?
  • Hva var enkelt? Hvorfor var det enklere enn du kanskje hadde trodd? Eller var det det?
  • Hva kunne du gjort bedre/annerledes? Kan du finne ut hvor du kunne satt inn snarveier for å utføre arbeidet mer effektivt?
  • Hvordan kan du bli bedre den neste uka? Kan du for eksempel sette av mer tid til en aktivitet, selv om det bare er snakk om noen få ekstra minutter?
  • Hvordan ønsker du å måle suksess? Kan du sette milepæler i løpet av uka eller sette opp deadlines i løpet av uka slik at du hele tiden er på riktig spor?

5. Du må begynne med noe som er veldig lite og enkelt

Når du setter deg et mål som er lite og enkelt, så er det nesten helt garantert at du vil oppnå det målet. Øv på dette hver morgen, hvor du setter deg et veldig lite mål. Start dagen med å stille spørsmålet: “hva er én ting jeg må gjøre i dag for å være lykkelig?. For å starte, så gjør dette.

  • Skriv ned målet ditt på et papir som du henger på speilet der du pusser tennene dine om kvelden. Det er viktig at det er lett å se det når du pusser tennene eller forbereder deg for senga om kvelden.
  • Les det høyt når du starter dagen. Kom opp med et svar når du leser det om morgenen. Trikset er å lese dette hver morgen, og deretter komme med et svar. Så må du gjøre dette i løpet av dagen.
  • Tenk på svaret ditt i løpet av dagen. Når du tenker på det gjennom dagen, så er det lettere for deg å holde fokus på å utføre det målet i løpet av dagen.

Del gjerne innlegget

Share on facebook
Facebook