gå tur

Hva er fordelen med å gå tur hver dag

Går du tur hver dag, så kan du kontrollere vekten din samt smerter i kroppen. Det er anbefalt å gå i minst 30 minutter hver dag. Dette er minimum. Klarer du mer, er det helt topp. Overraskende nok (eller er det det?) så er det mange som ikke klarer å overholde denne anbefalingen på 30 minutter gange/aktivitet hver dag. For å hjelpe deg på vei, så har jeg noen punkter som kan være til hjelp for å motivere deg til en mer aktiv livsstil.

Gange er forbundet med lavere risiko for overvekt

De som går (eller sykler) til jobben har mindre sjanse for å utvikle overvekt enn de som kjører til jobben. Bor du så langt unna jobben at det er urealistisk å gå, så kan du enten sykle til jobb, eller gå en tur etter jobb.

Gange er forbundet med lavere sjanse for å utvikle diabetes

Når du går, så hjelper det til med å regulere blodsukkernivåene, som igjen kan gjøre at risikoen for diabetes reduseres. Går du en tur på 15 minutter etter et måltid, så kan det være svært effektivt for å redusere sjansen for å utvikle diabetes.

Det er positivt for hjertet ditt

De fleste vet vel at løping er bedre for gåtur når det kommer til hjertehelse? Ikke nødvendigvis. Studier viser at de som går like lange distanser som løpere, får en like god helseeffekt på hjertet som løperne. Selv om du bruker lenger tid på å gå den samme strekningen i forhold til om du løper, så reduserer du også risikoen for skader, siden det er en mindre belastning for kroppen å gå.

Gange passer alle, også de som allerede er overvektige

Er du overvektig, gravid, eller bare har generelt vondt i kroppen? Da er det ofte mye lurere å gå i stedet for å løpe. Å løpe for en overvektig kan være svært belastende for knærne dine. Begynn derfor med å gå, til du får vekten til et normalt nivå.

Det får deg i bedre humør, og reduserer risikoen for depresjon og angst

Når du beveger kroppen din, så frigjør du endorfiner. Endorfiner er en slags “føl-deg-glad” respons som skjer i kroppen når du beveger deg og trener. Derfor er det viktig å gå turer/sykle/jogge/trene når du føler deg nedfor, deprimert eller har angst. Prøv å gå minst 30 minutter hver dag, og gjerne 45-60 minutter hver dag hvis du har tid. Det kan være lurt å dele opp bolkene. Hvis du går til jobb, og det tar 30 minutter, så tar du en ny gåtur på kvelden som varer i minst 20-30 minutter.

Det hjelper deg å sove bedre om natten

Går du tur utendørs på dagen (ikke på mølla innendørs), så vil kroppen få dagslys som igjen vil hjelpe til med reguleringen av melatonin (sovehormonet). Dette vil føre til en bedre nattesøvn.

Å gå tur er billig

Det eneste du trenger er sko, og det antar jeg du har fra før av. Du trenger ikke dyre treningsklær, men noen lette og fleksible bukser er å foretrekke. Du trenger heller ikke oppsøke en personlig trener for å lære deg å gå.

Det er en fin aktivitet du kan gjøre med bekjente/venner

Når man går, så klarer man å prate sammen. Det er en fin måte å multitaske på, siden du får bedre helse, samt sosial omgang.

Mer kreativitet

Har du noen gang kommet på en lur idé når du går tur eller står i dusjen? Når vi ikke tenker på at vi skal løse noe, så kan det plutselig komme en god idé. Skriv det ned på mobilen, så husker du den til du kommer hjem.

Del gjerne innlegget

Share on facebook
Facebook