innmat og egg

Det sunneste du kan spise?

Forbrukerinspektørene hadde i november 2014 lagd en oversikt over de 5 sunneste matvarene du kan spise. Jeg er helt uenig, og kommer her med min egen liste over hva jeg mener som er det sunneste du kan få i deg.

For en liten stund siden, så hadde Forbrukerinspektørene fått ulike ernæringsfysiologer til å sette sammen en liste med de 5 sunneste matvarene vi kan spise. Jeg er helt uenig i listen, og mener det er galskap om dette liksom skal være det vi skal leve av. Greit nok, maten på listen kan vi godt spise i ny og ne, men det bør ikke være hovednæringen vår.

Listen går som følger:

  1. Gulrot
  2. Makrell i tomat
  3. Havregryn
  4. Blåbær
  5. Melk

Disse er rangert fra best til minst best av de 5 beste. Ikke best til verst.

Jeg vil gjerne sette opp min egen liste basert på de sammen matvarene:

1. Gulrot

Gulrot i seg selv er ikke noe supermat, men om du gjærer gulroten sammen med f.eks surkål, så får du en skikkelig næringsbombe. Fordelen med å gjære maten, er at du får frem en helt annen næringsverdi, og maten fordøyes lettere. Du får også tilførsel av bakterier som gjør godt for kroppen. Det blir dratt frem at gulroten inneholder karoten. Karoten kan gjøres om vil A-vitamin, men det kreves veldig mye av kroppen for å gjøre om bare litt av karotenet til A-vitamin. Derfor er ikke dette et godt nok argument i oversikten.

2. Makrell i tomat

Hvorfor spise den på boks, når du kan lage den selv. Eller enda bedre, spise fersk makrell fra fiskeren eller fisk den selv. Makrell i tomat på boks er på forhånd i hjel kokt, og har derfor mistet svært mye av næringsinnholdet. Et nokså meningsløst produkt, spør du meg. Det beste er uansett å variere fisken du spiser, og ikke bare makrell.

3. Havregryn

Havregryn inneholder antinæringsstoffer som hemmer opptaket av viktige mineraler. Hvis du vil unngå dette, så kan du bløtlegge havregrynene i vann over natten, sammen med noe surt (f.eks eddik eller kefir) og noe som inneholder fytase. Spelt og rug inneholder fytase, så du kan fint tilsette litt av dette i havregrynene. Alternativt kan du blande havregrynene inn i litt surdeig, og la de stå i 12-24 timer før du konsumerer de. Her får du oppskrift på havregrøt.

4. Blåbær

Blåbær kan fint spises slik de er, men husk at de du kjøper i butikken utenom sesong, er sprøytet med gift. Det finnes uansett mye annen mat som er mer «supermat» enn blåbær.

5. Melk

Pasteurisert butikkmelk er, slik jeg forstår det, et meningsløst produkt. Når man pasteuriserer så ødelegger man melken, og gjør at produktet blir verdiløst og vanskelig fordøyelig. Det blir også dratt frem at ekstra lettmelk er tilsatt D-vitamin. Dette er syntetisk D-vitamin som også er helt meningsløst, da det ikke virker slik som ekte D-vitamin gjør. Artikkelen sier også at det er lurt å unngå mettet fett. Dette er jo selvsagt helt feil, da mettet fett er viktig for optimal helse.

Der fikk du min modifiserte liste av den som var på NRK. Under finner du min egen liste over hva jeg mener er det sunneste du kan spise. Rekkefølgen er tilfeldig.

1. Det vi vanligvis ikke spiser på dyret; innmat, bein, knokler…

Innmat fra dyr som har gått på beite store deler av året, er supersunt. Du får skikkelige proteiner, viktige vitaminer og en rekke andre stoffer som kroppen trenger. Skulle man valgt kun én matvare som skulle spises resten av livet, så ville du kommet lengst med f.eks lammelever.

Av bein, knokler, hale, føtter osv, så kan du lage svært næringsrik kraft. Her får du fremgangsmåten på hvordan du lager skikkelig næringsrik kraft. Kraft vil hjelpe til med fordøyelsen, normalisere magesyreproduksjonen, reparere skader på tarmen og det optimaliserer opptaket av næring. Kraft er rik på mineraler og kan tilsettes det meste av mat. Du kan også drikke kraften som den er. Smaker best oppvarmet.

2. Gjæret mat og drikke

Gjærer man mat (surkål, kimchi etc.) så øker næringsinnholdet i maten, den blir lettere fordøyelig, og den gir deg bakterier som er godt for kroppen. Se her hvordan du lager surkål.

3. Egg

En matvare som kan brukes til det meste. Mye bra proteiner, mineraler og vitaminer. Det viktigste er at høna spiser bra mat. Vanlige egg fra butikken er ikke det beste, så om du har tilgang på egg fra høner som spiser skikkelig bra og økologisk, så er det helt klart å foretrekke. Har du mulighet til å skaffe egne høns i hagen, så bør du gjøre det.

4. Upasteuriserte syrnede meieriprodukter

Upasteurisert kefir som du lager selv er noe av det mest næringsrike du kan drikke. I tillegg kommer upasteurisert smør fra kyr som spiser gress. Slikt smør kan kjøpes hos Tidsporten. Fordelen med upasteuriserte produkter som kommer fra kyr på beite, er at det inneholder vitamin A, D og K2. Dette er vitaminer som er særdeles viktige for optimal helse. Produktene inneholder også mettet fett, som er svært viktig for at vi i det hele tatt skal kunne overleve.

5. Gjæret fiskeleverolje

Dette er superversjonen av vanlig tran. Vanlig tran er stort sett tilsatt syntetiske vitaminer, mens gjæret fiskeolje har naturlig vitamin A, D og en omega3-fettsyre som ikke er ødelagt eller skadet. Denne oljen kan bl.a kjøpes fra perfectsupplements.com.

Følger du denne listen, så vil du få i deg alt du trenger av næringsstoffer. Du kan fint variere med å spise annet type mat også, men dette blir i så fall om du ønsker en annen smak i ny og ne. F.eks bruker jeg selv å blande inn vanlig muskelkjøtt (det de fleste vanligvis spiser av dyret) sammen med litt innmat som f.eks lever eller hjerte. Dette gjør jeg kun for smaksvariasjon, og ikke fordi jeg absolutt må variere maten. Jeg spiser også gulrøtter, vanlig brød og pasteuriserte produkter i blant, men dette er kun unntaket og går ikke inn under min hovedernæring.

Det er faktisk en myte at vi må spise variert. Det viktigste er at vi spiser næringsrikt og får i oss den næringen kroppen trenger.

Del innlegget