færre kalorier, spis mindre

5 triks som gjør at du spiser færre kalorier

Tipsene er hentet ut i fra flere ulike studier. De som jeg har valgt her, synes jeg er særdeles interessante, og derfor tok jeg de med i dette innlegget.

Triks #1 for å spise mindre mat

Flere studier viser at størrelsen på fatet, skålen eller skjeen, kan virke inn på hvor mange kalorier du inntar.

Richard Wiseman, i boken «59 seconds», snakker om en studie hvor gjester i et selskap spiste av skåler og skjeer som var av forskjellig størrelse. Det var gratis mat, så de kunne spise akkurat så mye de ønsket. Det viste seg at de som spiste av store tallerkener og store skjeer spiste opptil 31% mer mat, enn de som spiste av mindre skåler og skjeer. Interessant!

En annen studie som ble utført ved «University of Pennsylvania». I gangen på et offentlig bygg så stod det en stor skål med godteri. På skiltet ved siden av sto det at det var gratis godteri. Når forskerne la en liten skje i skålen, så spiste man langt mindre enn når man brukte en stor skje i skålen.

Konklusjon: bruk mindre tallerkener og bestikk når du har tenkt å gå ned i vekt.

Triks #2 for å spise mindre mat

Du har kanskje hørt før at om du tygger maten godt og spiser rolig, så blir du raskere mett, fordi kroppen rekker å si fra tidlig nok.

Følgende studie fant en liten twist på dette

I følge Mr. Wiseman fra boken «59 seconds», så ble et utvalg av frivillige fortalt at de skulle spise i 3 forskjellige hastigheter:

  1. deres normale hastighet
  2. halvparten så tregt som normal hastighet
  3. først normale hastighet, og deretter halvparten så tregt

Resultatene var interessante. Mannfolkene spiste mindre når de spiste i roligere tempo, mens kvinnene spiste mer når de spiste i rolig tempo (rart!). De som var i kategori 3 (altså normal først og så tregt), spiste faktisk mindre enn de som var i kategori 2 (tregt hele tiden).

Konklusjon: spis normalt i første halvdel av måltidet, for deretter å gå ned i tempo på siste halvdel av måltidet.

Triks #3 for å spise mindre mat

I følge boken «59 seconds», så puttet forskerne sjokolade på benken rett ved siden av en person (slik at de kunne nå sjokolade der de satt) og de plasserte sjokolade noen meter unna personen. Når sjokoladen var plassert nærmest, så spiste hver person i snitt 6 sjokolader mer enn når sjokoladen var plassert noen meter unna. Og, sjokolade som ble plassert i en gjennomsiktig beholder, ble spist opp mye raskere enn sjokoladen som ble plassert i en tett beholder uten innsyn.

Konklusjon: er det utilgjengelig eller at du ikke ser det, så er det større sjanse for at du ikke spiser det. Jeg kan anbefale deg å kaste ut all dårlig mat fra huset ditt. Hvis du noen gang trenger en sjokolade, så kan du heller løpe på butikken og kjøpe deg en. 

Triks #4 for å spise mindre mat

En annen studie viste at hvis fargen på tallerkenen er den samme som maten, så spiste man mer enn om fargen var annerledes.

Det kan virke rart, men mye av det som skjer er i underbevisstheten vår. Det er ting vi egentlig ikke kan styre så mye av selv, med mindre du er bevisst på det.

Når du kan skille tydelig mellom mat og tallerken, så sier forskerne at det er lettere for hjernen å skille mellom stor og liten porsjon, og dermed spiser vi litt mindre.

Triks #5 for å spise mindre mat

Flere studier viser at vi spiser mer når vi ser på TV, film, spiller data eller blir utsatt for andre forstyrrelser. I én studie nevnt i boken «59 seconds», så spiste man mer popcorn om man var veldig oppslukt i en film. De som ikke fulgte noe særlig med på filmen, spiste langt mindre popcorn.

I et annet eksperiment, så spiste man 15% mer i lunsjpausen, om man lyttet til en spennende historie på radio. De som spiste lunsj uten noen lyder rundt seg, spiste mindre mat.

Konklusjon: Ikke ha TV og andre forstyrrelser på når du spiser. Nyt hver bit, og spis i et rolig miljø.